Find vej: Forside » Artikler » Byggeri bør på skoleskemaet i de bornholmske folkeskoler

Byggeri bør på skoleskemaet i de bornholmske folkeskoler

Lagt på maler24.dk den 12-08-2014 af malerMaster

Dansk Byggeri Bornholm opfordrer de bornholmske folkeskoler til at tage imod tilbuddet om virksomhedsbesøg på en byggeplads og gratis undervisningsmateriale. Det skal være med til at åbne elevernes øjne for erhvervsuddannelserne, lyder opfordringen fra organisationen Når der står matematik på skoleskemaet i 7. og 8. klasse, bør eleverne lære formler, måleenheder og procentregning med snedkeren, muren, maleren og struktøren. Sådan lyder opfordringen fra Dansk Byggeri Bornholm, der opfordrer de bornholmske folkeskoler til at bruge det undervisningsmateriale til folkeskoleelever, som organisationen gratis stiller til rådighed samt muligheden for besøg på en lokal byggeplads med udgangspunkt i tilhørende undervisningsmateriale.

- Vi er udfordret af, at en stor del af vores lokale håndværkere går på pension inden for de næste fem til 10 år samtidig med, at der uddannes færre og færre unge og der bliver brug for netop flere håndværkere. Derfor bør både lærere, UU-vejledningen og Dansk Byggeri samarbejde om at oplyse de unge om de fremtidsmuligheder en uddannelse som faglært giver. Undervisningsmaterialet er en god mulighed for både at lære pensum og branchen at kende, siger regionskonsulent for Dansk Byggeri Bornholm, Niels Tolstrup.

I 2013 blev der kun optaget 36 elever på grundforløbet ”Bygge- og Anlæg” på Campus Bornholm, mens det tal før krisen var 90 elever om året. Samtidig vil Bornholm ifølge en rapport udarbejdet af Center for Regional- og Turismeforskning med støtte fra Bornholms Værkstforum og Den Europæiske Socialfond frem mod år 2020 komme til at mangle 255 faglærte håndværkere.

- Jeg håber, at folkeskolerne vil benytte sig af undervisningsmaterialet og ikke mindst af muligheden for at komme ud og besøge en byggeplads. Vi ved fra andre steder i landet, at det er noget, der giver eleverne et helt andet syn på fx det at regne og på det at tage en erhvervsuddannelse, netop fordi de kan se, hvad det skal bruges til og hvor det fører hen, siger Niels Tolstrup.